Spotwarz ona przeszłość

Wstęp
Urodziłem się u
stóp Karpat, zaraz po II wojnie światowej, której złowrogi cień
towarzyszy mi całe życie. Dzieciństwo wypełniały opowieści krewnych i
sąsiadów o łapankach, partyzantce AK, Niemcach, UPA, Żydach, Ruskich i… UB

owcach.
O
powieści te zawsze miały swoją chronologię. Od tamtego czasu, używam tej
chronologii na swój własny, prywatny użytek, dopasowując do siebie wydarzenia,
którymi zajmuję się już jako dorosły.
Kiedy miałem cztery lata, patrząc z
rynku Rymanowa na zrujnowany
duży
budynek z
łukowymi otworami okien, zapytałem swego Ojca:

Tato, a
to co?

Synagoga, synku!

A
co to jest synagoga?

To kościół dla
Żydów
.

Tato, a
co to Żyd?

Nie co, ale kto!… Boże Ty mój

westchnął Ojciec

gdyby ktoś parę lat temu
powi
edział mi, że będę musiał tłumaczyć swojemu dziecku co to jest Żyd, i
że nie będę
mógł mu pokazać w
Rymanowie Żyda, myślałbym, że zwariował!
Stojący na przystanku świadkowie tego dialogu poważnie kiwali głowami.
Brzdąc, nie mogłem pojąć, jak można było
spalić ludzi!

Dlaczego? Po co? Za co?

Za nic dziecko, za nic. Za to, że byli Żydami!
Był to dla mnie wstrząs, który wrył się bardzo głęboko w
moją psychikę.
Oceniając z
dystansu lat jestem coraz bardziej pewny, że wpłynął na całe moje życie.
Wpłynął
na to, że odbieram świat na swój własny specyficzny sposób, starając się
odpowiedzieć na pytania jakie życie stawia.

Calosc

Informacje o radiopomostphoenix

www.radiopomost.com
Ten wpis został opublikowany w kategorii Ze Swiata. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

